Tarihin Akışını Değiştiren Kalyon Gemileri
Denizcilik hakkında fazla bir şey bilmiyorsanız, genel olarak gemilerin ya ağır ve yavaş ya da hızlı ve zayıf olduğunu düşünebilirsiniz. Nitekim 16. yüzyıla kadar pek çok gemi ikisinden biri seçilerek dizayn edilmiştir. Bu dönemde kalyon gemisi adı verilen yeni bir gemi türü ortaya çıktı. Bu gemiler Güçlü ve hızlı olmasının yanı sıraÇok fazla top taşıdıkları için yenilmez kabul edildiler.
İspanyol kalyon gemileri yük taşıdıkları için daha ağırdır ancak diğer ülkelerin kullandığı kalyon gemileri hız konusunda da son derece başarılıdır. Muhtemelen en çarpıcı özelliği, taşınan çok sayıda top sayesinde, eski gemi ele geçirme yöntemi yerine, gemiyi uzaktan top atışlarıyla parçalama yoluna geçişe olanak sağlamasıdır. Osmanlı’da da kullanılan kalyon gemisi nedir, özellikleri nelerdir?yakında görelim
Önce temel bir tanım yapalım, kalyon gemisi nedir?
Kalyon gemisi, 16. yüzyılda İngiliz denizciler tarafından geliştirilen bir savaş gemisi türüdür. Üç direkli ve yelkenli olan bu gemiler, rüzgarın gücüyle hareket ederler. Alçak üst güvertesi sayesinde çok daha yüksek hareket kabiliyetine sahiptir. En değerli özelliği çok sayıda top taşıyabilmesidir. Bu özelliği sayesinde düşman gemisinin güvertesine çıkma geleneğini ortadan kaldırarak uzaktan imha yolunun gelişmesine öncülük etmiştir.
Kalyon gemilerinin diğer gemilerden farkı nedir?
Uzmanlara göre kalyon gemileri; Kadırga, karavel ve karavel gemi tiplerinin en uygun özellikleri alınarak geliştirilmiştir. En eski gemi türlerinden biri olan kadırgalarGüverte arkasında yelkenleri olmasına rağmen, yaklaşık elli kürekçi tarafından bilek gücüyle hareket ettirilen sığ su çekimine sahip gemilerdi.
Karaveller, 15. yüzyılda özellikle kolonilerine giden Avrupalılar tarafından yaygın olarak kullanılan bir gemi türüdür. Hem sabit yelkenleri hem de kürekçileri vardır. En büyük sorunu, yelkenler ve arma ne olursa olsun, rüzgarın arkadan gelmesine ihtiyaç duymasıydı. Bu nedenle açık denizlere yelken açmak her zaman bir risk olmuştur.
Karaveller ise karavellerin çok daha büyük versiyonlarıdır. Üretimin amacı kolonilerden yüklenen malları taşıyabilmektir. Yüzlerce ton yük taşıyan güçlü ve ağır bir gövdesi vardı. Bu nedenle, çok düşük bir hareket kabiliyetine sahipti. Doğal hakkını vermeyelim, Christopher Columbus ve Ferdinand Magellan gibi birçok değerli isim carak tipi gemiler kullanmışlardır.
Kalyon gemisinin özellikleri nelerdir, denizcilik için neden bu kadar değerlidir?
Kalyon gemilerinin en değerli özelliği büyük olmaları, ancak Çünkü boyutları gereği hareket kaybı yaşamazlar. Çünkü bir geminin mümkün olduğu kadar çok yük taşıması ve denizde kuvvetli hareketler yapması beklenir. Kalyon gemi tipi tüm bu özelliklere sahipti.
Kadırgaların gaga şeklindeki yay yapısından ilham alınarak tasarlanan, kalyon gemilerinin en boy oranı 3:1 idi. Genellikle tik, Brezilya meşesi, molav, lanang gibi Asya kıtasında yetişen sert ağaçlardan yapılırdı. Alt kısım çürümeyi önlemek için siyah katranla kaplandı, su direncini artırmak için siyah zift ve gemi kurdu gibi deniz canlılarının gemiye zarar vermesini önlemek için tüm gövdeye zift ve donyağı veya hayvansal yağ karışımı uygulandı. gemi.
Kalyon gemilerinin tasarımı gereği üst yapıları küçüktü. Kaptan, subaylar ve denizciler genellikle bu küçük alanda kaldılar. Zaman zaman 300’den fazla olabilen mürettebat, güverte altında kaldı.Hamak icat edilmeden önce yüzlerce insan bu alana tıkış tıkış gelmek zorundaydı.
Onlarca top sayesinde kalyon gemileri deniz savaşlarının kahramanları haline geldi:
Kalyon gemilerinin genel yapısını desteklemek amacıyla toplar güvertenin her iki yanında sıralanmıştı. Savaş olmadığında kapatılabilen pencerelerden topların uçları çıkıyordu. Geminin büyüklüğüne göre bazen bu pencereler birden fazla kat olarak karşımıza çıkabilmektedir.
Büyük bir İspanyol kalyonunun güvertesinin altı 90 mm çapında en az 40 top taşıma kapasitesine sahiptir. Toplar çok ağır olduğu için döndürülemezdi, geminin yan tarafı düşmana ateş edebilecek şekilde döndürülürdü. Kalyon gemileri kıçtan ateş etme yeteneğine sahiptir.
Hızlı kalyonlar ve İspanyol kalyonları farklı özelliklere sahiptir:
İngilizlerin geliştirdiği kalyonlar, zaman içinde farklı ihtiyaçlar doğrultusunda yeni özelliklerle yeniden inşa edilmeye başlandı. Örneğin, İspanyol denizciler hem kolonilerden çok daha fazla mal taşımak hem de taşıdıkları top sayısını artırmak. çok daha büyük kalyonlar inşa etmeye başladılar. Tabii kalyon büyüdükçe hantallaştı ve hareket kabiliyeti azaldı, bu yüzden İspanyol kalyonları olarak adlandırılan bu tip gemiler korsanların bir numaralı amacı haline geldi.
Hızlı kalyonlar, korsan saldırılarından bıkan Fransızlar tarafından geliştirildi. Hızlı kalyonlar daha küçüktü ve güverteleri yoktu. Su hattının üzerindeki kısım inceltilmiş ve ağırlık merkezi alçaltılmıştır. Öte yandan kalyon özelliklerini taşımaya devam eden hızlı kalyonlar, hem ateş gücü hem de hareket kabiliyeti yüksek küçük savaş gemileri haline geldi.
Osmanlı İmparatorluğu’nda kalyon gemileri kullanan ülkeler arasında:
osmanlı da II. Bayezid döneminde kalyon gemilerini kullanan eyaletlerden biri oldu. Ancak bizim yaptığımız kalyonlara gök denirdi. Gökeler, Osmanlı İmparatorluğu’nda buharlı gemilerin icat edildiği döneme kadar kullanıldı. Tabii dünya denizcileri kalyonlar yerine çok daha güçlü ve hızlı gemileri kullanmaya başlayınca semalarımız işlevsizleşmeye başladı.
Tarihin akışını değiştiren en ünlü kalyon gemilerinden bazıları:
Tarihin en ünlü kalyon gemilerinden biri, Sir Francis Drake’e ait olan Golden Hind’dir. 30 metre uzunluğunda ve 6 metre genişliğindeki bu 150 tonluk gemide Drake. Magellan’dan sonra dünyanın etrafını dolaşan ikinci isim oldu.1577 – 1580 ortalarında yapılan sefer sırasında 100’e yakın mürettebat görev almıştır.
Revenge isimli gemi ise kalyon gemilerinin savaş gücünü ortaya koyan en nadide örneklerden biri. Bir İngiliz kalyonu olan Revenge, 1591’de 56 gemilik bir İspanyol donanmasıyla karşılaştı. Kendinden kat kat üstün olan deniz gücüne tam 15 saat direnerek.ikisini batırdı ve birçoğuna zarar verdi.
17. yüzyılda inşa edilen Vasa, kalyon gemisinin günümüze ulaşan tek orijinal örneğidir. İki silah destesinde 64 topa sahip olmak Vasa, tam yükü 1200 ton olan bir İsveç kalyonudur.Ne yazık ki bu kadar büyük bir yük, ani değişen rüzgara karşı dezavantajlı olduğundan, 1628 yılında ilk kez suya indirildikten kısa bir süre sonra kıyıdan izleyenlerin gözleri önünde battı.
Denizcilik tarihinde yeni bir çağın kapılarını aralıyor kalyon gemisi nedir, özellikleri nelerdirgibi sıkça sorulan soruları yanıtlayarak bu özel gemi tipini daha yakından tanımaya çalıştık.